Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 5 mars 2020

1966 Cuvée William Deutz

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Det här var den fjärde årgången som producerades av Cuvée William Deutz, efter 1959, 1961 och 1964. Det är en fantastisk champagne som känns klart spänstig för sin ålder, även om den saknar bubblor. Men tänk vilken champagne det här hade kunnat vara om man bara haft en bättre kork i flaskan!

Det här är för övrigt första gången jag dricker en champagne från 1966. Årgången präglades av mycket frost och hagel som ledde till en liten skörd, men fantastiskt väder i slutet av säsongen gjorde att kvalitén på druvorna blev mycket hög.

Doft: Mogen, kryddig och rökig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, rosor, tropisk frukt, bränt socker, russin och köttsoppa.

Smak: Mogen och kryddig smak av bokna äpplen, tropisk frukt, lakrits och mandlar.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: ?

De båda gamlingarna i provningen:



Det här var den åttonde och sista flighten. Därmed har det också blivit dags att summera den fantastiska provningen bestående av sammanlagt 30 prestigechampagner från Deutz. Vi provade samtliga fyra släppta årgångar av Amour de Deutz Rosé, sju årgångar (av de åtta som gjordes) av Cuvée William Deutz Rosé och sjutton årgångar (av totalt 23 producerade) av Cuvée William Deutz. Kvällens bästa flaska var tveklöst den allra första årgången, 1982, av Cuvée William Deutz Rosé – verkligen en magisk champagne! Det som annars var slående var den jämna och höga nivån hos (den vita) Cuvée William Deutz.

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till Marina, som arrangerade provningen och hade vänligheten att bjuda in mig! 

Här är samtliga flaskor från provningen med mina poäng och länk till respektive inlägg:

1966 Cuvée William Deutz: 92

2 kommentarer:

  1. Tack för en härlig genomgång, man blir ju Deutz-sugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Ja, det var verkligen en Deutz-skön provning! :)

      Fortsättning följer med flaskorna från den efterföljande middagen...

      Radera