Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 februari 2020

2000 Cuvée William Deutz

(55 % pinot noir, 35 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Det här är den andra flaskan från den femte flighten i höstens storslagna Deutzprovning. Den blev degorgerad i första kvartalet 2013 och dosagen uppgår till 9 g/l.

Under många år upplevde jag 2000 som en överlag klart medioker, för att inte säga relativt svag, årgång i Champagne (tänk 3- på en femgradig skala). Men på senare tid är det många flaskor som har imponerat på mig. Det gäller inte minst systervinet Cuvée William Deutz Rosé, som dricks i samma provning som den här, men även andra prestigechampagner som Dom Pérignon P2 och de ständigt unga Cristal och Clos des Goisses. Och det här är ytterligare ett exempel. Det är en riktigt härlig champagne och flightens bästa vin trots tuff konkurrens! Jag tycker den är fantastisk idag och den kommer sannolikt att växa lite till med något års ytterligare lagring.

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig doft med inslag av persika, krita, lime, brioche och lite apelsin.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Persika, gula äpplen och citrus. Hög syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2021-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar