Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 21 februari 2020

1996 Cuvée William Deutz

(55 % pinot noir, 35 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den sjätte flighten i mastodontprovningen består av toppårgångarna 1988, 1990, 1995 och 1996 av Cuvée William Deutz – titanernas kamp! Samtliga champagner serveras i vanlig ordning halvblint i slumpmässig ordning, men jag presenterar dem i omvänd kronologisk följd här på bloggen.

Först ut är således 1996, en årgång vars legendariska status i Champagne börjat falna hos en mängd bedömare på senare tid. Man menar att många champagner från årgången helt enkelt inte lever upp till hypen, att de förblir obalanserade – att frukten inte lyckas matcha den skyhöga syran – trots lång lagring. Gemensamt för de flesta av dessa kritiker är att man gärna lyfter fram 1995 som den riktigt stora årgången från mitten av 90-talet, ett år som länge fått stå i skuggan av 1996. Personligen tillhör jag fortfarande 96-optimisterna – även om jag också älskar 1995 – och tror att ytterligare tålamod är det som krävs i vissa fall. För en del champagner från årgången, ingen nämnd och ingen glömd, är jag dock beredd att ge belackarna rätt.

Tillbaka till Cuvée William Deutz 1996: Den är lite stökig till en början, men blir helt klart fantastisk när den lugnar ner sig efter en stunds kontakt med luft! Den är dock inte min vinnare i flighten…

Doft: Relativt återhållsam till en början, men vaknar till liv till slut och bjuder på en utvecklad och fruktig doft med inslag av tuttifrutti och citrus.

Smak: Utvecklad och fruktig. Mogen citron och gul frukt. Årgångstypisk syra, men frukten finns också där!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2018-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar