Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 februari 2020

1985 Cuvée William Deutz Rosé Vinothèque

(100 % pinot noir)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Till skillnad mot de senare utgåvorna gjordes de tre 80-talsårgångarna, d v s de tre första årgångarna, av Cuvée William Deutz Rosé på 100 % pinot noir. Med tanke på husets hemvist i Aÿ, en by som är känd för sina fantastiska pinot noir-odlingar, fanns det helt klart en logik i det och jag vet inte varför man valde att inkludera en fjärdedel chardonnay från och med årgång 1990.

Den här flaskan är en Vinothèque-variant, vilket innebär att den sannolikt är senare degorgerad än den ursprungligt släppta 85:an.

Det här är verkligen en fantastisk champagne! Det är uppenbart att det är en sendegorgerad flaska, för den känns oerhört fräsch och smaken är snarare ”utvecklad” än ”mogen”. Det enda man möjligen kan klaga på är att den höga syran gör att den känns en aning obalanserad.

Doft: Mogen, rökig och kryddig. Inslag av apelsinmarmelad, honung, smörkola, aprikos och lakrits.

Smak: Utvecklad, frisk och torr. Mogna äpplen, söt citron och torkad aprikos. Mycket hög syra och otroligt lång (närmast oändlig) eftersmak!

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2012-2022?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar