Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 januari 2020

2013 Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée

(100 % pinot noir)

10 september 2019 (hemma)



Collins rosé är en eftertraktad champagne som görs på pinot noir från gamla stockar (planterade 1971) i vingården Les Maillons i Barbonne-Fayel i Côte de Sézanne, där Collin äger 2,5 hektar (av totalt sex). Den görs med hjälp av saignéemetoden och får sin första jäsning på ekfat. Till skillnad från systervinet Les Maillons, en blanc de noirs som görs på druvor från samma vingård, är rosén ett rent årgångsvin. Den är dock officiellt årgångslös eftersom den inte alltid får tillräckligt lång lagring på jästen, men baksidesetiketten avslöjar vilken årgång det handlar om. Den här flaskan blev degorgerad i februari 2017, efter 36 månaders lagring på jästfällningen, men det finns även flaskor som blev degorgerade ett år tidigare. Dosagen uppgår till 2,4 g/l.



Även om den är ung är det här redan en jättebra champagne! Det är mycket tydliga pinot-toner i doften och smaken är otroligt elegant och finstämd för att vara en saignée. Den är inte alls så kraftfull och stökig som jag upplevde 2011:an. En del hävdar att den dricks bäst ung, men min gissning är att den kommer att vinna på fyra-fem års ytterligare lagring!

Doft: Kraftfull, bärig, jordig och något rökig. Inslag av hallon, röda vinbär, smultron, flinta, körsbär, lakrits och rosor.

Smak: Frisk, bärig och torr; elegant och finstämd. Smultron, röda vinbär och en vag ton av blodgrape.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2023-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar