Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 29 januari 2020

2008 Amour de Deutz Rosé

(64 % pinot noir, 36 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



2008 Amour de Deutz Rosé är mycket bra, men också mycket ung! Jag har tidigare druckit den här årgången på halvflaska och det är uppenbart att det större formatet, i kombination med ett senare degorgeringsdatum, ger en betydligt yngre och stramare champagne.

Doft: Ung och sluten doft med inslag av gräddkola, vit choklad, hasselnötter och kex.

Smak: Frisk, något fruktig, torr och något oförlöst smak av röd frukt, hallon, röda vinbär och apelsin. Hög syra.

Betyg idag: 87(++)

Sannolikt bäst: 2026-2035

Tidigare intryck av denna champagne (på halvflaska):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar