Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 januari 2020

2007 David Léclapart L’Alchimiste

(100 % pinot noir)

12 september 2019 (hemma)



L’Alchimiste var David Léclaparts roséchampagne. Den gjordes på gamla stockar av pinot noir i vingårdarna Le Champ Janvrai och La Fleuranne i Léclaparts hemby Trépail och producerades t o m 2009. Den har därefter ersatts av L’Astre, som är en blanc de noirs. L’Alchimiste framställdes genom att druvorna fick macerera i 24-72 timmar, beroende på årgång, medan man trampade på dem tre-fyra gånger per dag. Därefter fick vinet jäsa på gamla ekfat. Det här skapade en väldigt speciell champagne, mer lik ett mousserande rödvin från Bourgogne än en traditionell roséchampagne. Precis som odlarens övriga champagner gjordes den utan dosage.

Långt ifrån alla uppskattar den här stilen, men jag tycker att det här är mycket bra! Doften är kraftfull och härligt komplex medan smaken är lätt och elegant. Den bör dock drickas inom kort! Jag köpte den här flaskan på Skål i Köpenhamn i februari 2014. Aktuell årgång av efterföljaren L’Astre är 2014.

Doft: Utvecklad, rik, komplex, jordig, kryddig och oxiderad doft. Inslag av kokta grönsaker, ek, hallon, jordgubbar, clementinskal, järn, lök, vitpeppar, lakrits och grillad korv.

Smak: Utvecklad, bärig, kryddig, lätt, elegant och mycket torr smak med lite tanniner i bakgrunden. Jordgubbar, körsbär, clementin och lite blodgrape. Lång, mycket torr eftersmak. Påtaglig syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2017-2020

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar