Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 14 januari 2020

2002 Deutz Rosé

(100 % pinot noir)

19 september 2019 (hemma)



Deutz ”vanliga” årgångsrosé görs uteslutande på pinot noir och med hjälp av blandning. Den rosa färgen kommer således av att man tillsätter rött vin (9 % av den totala blandningen i denna årgång), gjort på druvor från vingårdarna La Côte och Meurtet i Aÿ. Den här flaskan hittade jag hos Champagne Treasures i Köpenhamn i augusti 2019.

Det här är en fantastisk champagne! Den känns fullt utvecklad idag, men kommer sannolikt fortsätta prestera i många år till.

Doft: Bärig och något kryddig doft med viss sötma; utvecklad men förhållandevis diskret. Jordgubbar, röda vinbär, svamp, anis och mogen nektarin.

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr med en subtil bitter ton. Jordgubbar, nektarin, nektarinskal och grapefrukt. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2017-2024

Mina intryck av andra årgångar av Deutz Rosé:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar