Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 december 2019

Veuve Clicquot Brut Bicentenaire 1772-1972

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Den här champagnen inleder min rapportering från den tredje flighten i sommarens Veuve Clicquot-provning. Det är en utgåva av Veuve Clicquots standardchampagne från tidigt 1970-tal. På flaskhalsen finns ett märke som ger sken av att den släpptes 1972, för att fira husets tvåhundraårsjubileum som inföll detta år. Enligt uppgift begränsade sig dock inte firandet enbart till detta år, utan man ska ha haft kvar den här märkningen under lång tid därefter. Därför är det omöjligt att säga exakt vilket år den här flaskan kom ut på marknaden, men det är onekligen en kul raritet och ett bra bevis på att en enkel standardcuvée kan ha ett riktigt långt liv! Den har förvisso inga bubblor kvar och den har passerat sitt optimala drickfönster sedan länge, men den är fortfarande en mycket bra champagne och, faktiskt, ännu bättre än den flaska av Veuve Clicquot Brut som inledde dagens provning och som imponerade på mig då.

(Bilder tagna av Marina Olsson)

Doft: Mogen doft med lätt animaliska toner. Inslag av blött papper, apelsin, gula blommor, kex, soja och kaffe.

Smak: Mogen och koncentrerad smak av söt gul frukt.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: ?

Tidigare intryck av Veuve Clicquot Brut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar