Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 5 december 2019

Lacourte-Godbillon Terroirs d’Ecueil

(85 % pinot noir, 15 % chardonnay)

28 augusti 2019 (hemma)



Det här är en intressant producent som jag nyligen fått upp ögonen för! Odlarfirman håller till i premier cru-byn Écueil i Montagne de Reims, sydväst om Reims, och leds idag av Géraldine Lacourte och hennes make Richard Desvignes. De tog över verksamheten 2006 efter Géraldines föräldrar, som etablerade varumärket Lacourte-Godbillon 1968. Dessförinnan hade Géraldines far- och morföräldrar producerat champagne under namnen Lacourte-Labasse respektive Godbillon-Marie.

Lacourte-Godbillon äger 8,3 hektar odlingar som är planterade med 85 % chardonnay och 15 % pinot noir. All mark finns i Écueil, förutom ett halvt hektar som finns i närliggande byn Les Mesneux. Man tillämpar ett ekologiskt och metodiskt arbetssätt, som enligt de själva gör att det inte finns något behov av att använda sig av kemiska bekämpningsmedel eller ogräsmedel. Produktionen uppgår till 70 000 flaskor per år, i dagsläget fördelat på nio olika champagner.

Terroirs d’Ecueil är firmans standardchampagne och den här utgåvan har 2015 som basår. 57 % av blandningen kommer från detta år och 43 % är reservvin från 2014 och 2013. Flaskan blev degorgerad i oktober 2018, efter 27 månaders lagring på jästfällningen, och dosagen uppgår till 5 g/l. Den här champagnen var del av en blandlåda som jag köpte från Franska Vinlistan i april 2019.

Det här är en mycket bra och riktigt charmig champagne! Den kommer rimligen att vinna på lagring, men presterar riktigt bra redan nu.

Doft: Brödig, något kryddig och något utvecklad. Inslag av jäst, röda äpplen, lime, anis, svamp och stenfrukt.

Smak: Frisk, fruktig, torr och överraskande utvecklad. Röda äpplen, apelsin, persika och lite kex. Hög syra, men känns ändå balanserad.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2023-2028


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar