Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 december 2019

Georges Laval Garennes

(90 pinot meunier, 5 % chardonnay, 5 % pinot noir)

26 augusti 2019 (hemma)



Garennes är det senaste tillskottet till Vincent Lavals begränsade sortiment och det här är den första utgåvan av denna champagne. Den är gjord på pinot meunier från 2015 som kombinerats med reservvin av chardonnay och pinot noir från årgångarna 2011, 2013 och 2014. Medan de senare kommer från odlingar i Cumières är meunierdruvorna från en bit land i Chambrecy, en by i Vallée de l’Ardre i Montagne de Reims, ca 20 km nordväst om Lavals hemby Cumières. Tidigare sålde Vincent Laval dessa druvor till ett kooperativ, men från och med skörden 2015 är de tillgängliga till de egna champagnerna. Produktionen av Garennes, inklusive en demi-sec-variant, uppgår till 4600 flaskor per år, vilket i ett huj höjt odlarens totala produktion till runt 15000 flaskor per år. Den här flaskan blev degorgerad i juni 2017 och dosagen uppgår till 1 g/l.

Det här är en mycket bra champagne! Den har en fantastisk doft, men inte riktigt samma djup i smaken. Bör vinna på tre-fyra års ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar.

Doft: Komplex, något oxiderad och något utvecklad doft med viss sälta. Initialt är den blommig. Efter hand blir den något kryddig samtidigt som det uppstår rostade toner. Inslag av krita, blåbär, tändstickor, aprikos, fransk nougat, lätt bokna äpplen, mogen stenfrukt samt lite torkad fänkål och andra brödkryddor.

Smak: Frisk, elegant, något fruktig, något kryddig och mycket torr. Persika, äpplen och citrus. Den har en bra balans mellan syra och frukt, men känns något tunn första dagen. Dagen efter är den mer koncentrerad.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar