Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 11 december 2019

2008 Veuve Clicquot Vintage

(61 % pinot noir, 34 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Efter två inledande aperitifer sätter Veuve Clicquot-provningen igång på allvar med en första flight bestående av årgångsvinerna från 1999, 2002 och 2008. Av pedagogiska skäl presenterar jag dem här i omvänd kronologisk ordning, även om de inte dricks i denna följd. Champagnerna serveras halvblint, d v s vi vet vilka årgångar som finns med i flighten men inte i vilken ordning de kommer. De här tre har klart olika mognadsgrad och är därmed enkla att särskilja.

2008 var det första årgångsvinet som Dominique Demarville var ansvarig för, efter att han tillträtt som källarmästare 2006. Med denna årgång passade han också på att återinföra en gammal tradition, den att låta (delar av) vinet få sin första jäsning och efterföljande lagring på ekfat. I den här årgången blev 5 % av vinet vinifierat på stora fat, så kallade foudres. Sedan 2009 har för övrigt även en mindre del (1-2 %) av standardcuvéen fått denna behandling.  Den här flaskan blev degorgerad i mars 2015, vilket man äntligen börjat ange på baksidesetiketten! Dosage på 8 g/l.

Den här kommer att bli riktigt bra, men den är alldeles för ung idag. I jämförelse med 2012:an som vi drack en stund tidigare känns den snarare fyra år yngre än äldre!

Doft: Ung och sluten doft med viss sälta. Inslag av jäst, gummi, gröna äpplen och lite kanel.

Smak: Mycket ung och finstämd. Frisk, något fruktig och torr med viss koncentration. Citron, mineral, kalk, krita och vit persika. Hög syra. 

Betyg idag: 86(++)

Sannolikt bäst: 2024-2032


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar