Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 december 2019

1999 Veuve Clicquot Vintage

(55 % pinot noir, 33 % chardonnay, 12 % pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Det här är den tredje och sista flaskan i den första flighten av en Veuve Clicquot-provning. Det är en mycket bra champagne, men samtidigt klart svagast i det här sällskapet! Jag drack den här årgången även för fem år sedan och jämfört med då har den lyft ett snäpp till idag, men samtidigt redan hunnit passera sitt optimala drickfönster.

Doft: Mogen och komplex doft med tydliga sherrytoner och lätt brända toner. Inslag av ostkant (en hel ostaffär till en början), torkad frukt, rosenblad, bokna äpplen, mandlar, svamp och lite brasa.

Smak: Mogen och något bitter med svaga toner av finosherry. Honung, bokna äpplen, päron, grapefrukt och lite mandlar.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2013-2017

Tidigare intryck av denna champagne:

Hela flighten:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar