Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 27 december 2019

1973 Veuve Clicquot Carte Or

(67 % pinot noir, 33 % chardonnay)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Det är första gången jag dricker en champagne från 1973! Det här är den tredje och sista flaskan från den tredje flighten i sommarens Veuve Clicquot-provning hos Marina. Den uppmärksamme noterar att flaskan rymmer 77 cl!

Det här är en fantastisk champagne och min vinnare i den här flighten! Intressant nog är den bäst, trots att den saknar bubblor och att 76:an som serveras parallellt känns betydligt piggare.

Doft: Mogen, kryddig och något söt doft med inslag av nygräddat glassrån, apelsin, honung, mjölkchoklad och kaffe.

Smak: Mogen och något söt smak med en härlig koncentration. Gräddkola, söta plommon, hasselnötter, söt apelsin och möjligen lite aprikos.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst:?

Mina intryck av senare årgångar inkl Rare och Cave Privée:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar