Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 november 2019

2015 Skepparps Vingård Grand Prix Mousserande

(100 % solaris)

11 augusti 2019 (hemma)



Det här är ett svenskt mousserande vin och det är faktiskt bra! Vinet görs med hjälp av champagnemetoden, d v s den andra och kolsyregivande jäsningen sker på flaska. Av lönsamhetsskäl, får man förmoda, får dock vinet betydligt kortare tid på jästfällningen än vad som är brukligt i Champagne. Det här vinet sägs ha fått ”mer än ett års” lagring på jästen medan den senaste årgången (2018), som kommer ut ännu snabbare på marknaden, knappast hunnit med ens det.

Skepparps Vingård, som startade sin verksamhet 2010, är belägen norr om Kivik och drivs av Bengt Åkesson och Eva Bergqvist. Utöver druvor, för närvarande 16 000 stockar av solaris, rondo och cabernet cortis, odlar man även äpplen – som sig bör i den här delen av landet. De sistnämnda gör man självklart cider av. Sortimentet av viner gjorda på de egenodlade druvorna består av tre stilla sorter (vitt, rött och rosé) samt Grand Prix Mousserande och Grand Prix Rosé Mousserande. Utöver dessa köper man även in druvor från Argentina och Italien som används för att göra både stilla och mousserande viner. Årets nyhet är duon Crossover – ett vitt mousserande och en mousserande rosé – som båda görs på en blandning av italienska och svenska druvor.

Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i december 2017. Inom kort, den 2 december för att vara exakt, släpps årgång 2018 i nämnda kanal.

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och något söt doft med viss sälta. Inslag av konserverade päron, vingummin, gummi, gula äpplen, lakrits och fläder. Senare dyker det även upp en ton av lösningsmedel.

Smak: Mycket frisk, fruktig och torr smak av päron, citrus, fläder, krusbär och gula äpplen. Något tunn.

Betyg idag: 75

Sannolikt bäst: 2019-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar