Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 november 2019

2006 David Léclapart L’Artiste

(100 % chardonnay)

6 augusti 2019 (hemma)



Efter att ha druckit en utvecklad L’Amateur några dagar tidigare känns det logiskt att även korka upp ett par L’Artiste med lite ålder. Först ut av dessa är denna 2006:a, som jag hittade i en butik i München tidigare i år. Jag drack den för övrigt redan 2014 vid ett restaurangbesök i Köpenhamn, då jag konstaterade att den var mycket bra men i behov av ytterligare lagring. Förväntningarna är därför ganska höga idag.

Det här är en mycket bra champagne, men faktum är att jag gillade den bättre för fem år sedan! Det är möjligt att det beror på flaskvariation, men baserat på den här flaskan har den inte alls utvecklats på det sätt jag hade förväntat mig.

Doft: Utvecklad, komplex, till en början blommig, senare fruktig och något oxiderad doft med inslag av honungsmelon, päron, lök och bröddeg. Senare kex och plommon.

Smak: Utvecklad, något fruktig, mycket frisk, något kryddig, elegant och relativt lätt. Gröna äpplen, torr citron, grapefrukt och lite lakrits. Hög syra som dämpas efter hand.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2014-2018?

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar