Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 november 2019

2005 David Léclapart L’Artiste

(100 % chardonnay)

8 augusti 2019 (hemma)



"Mellanvinet" i David Léclaparts blanc de blancs-trio är en mycket bra champagne, som dock sällan når de riktigt stora höjderna. När jag drack denna 2005:a för knappt ett år sedan konstaterade jag att det var den svagaste L’Artiste jag druckit och det omdömet står sig även idag när jag öppnar min andra flaska. Den har en härlig doft med fin komplexitet, men smaken är betydligt svagare. Den känns relativt platt med svag intensitet, bristande komplexitet och nästan obefintlig längd.



Doft: Utvecklad, komplex, gräddig och något oxiderad. Efter hand klart rostade toner. Inslag av yoghurt, champinjoner, bokna äpplen, hasselnötter, kaffe, stekt fisk (!) och kex.

Smak: Utvecklad, mycket torr och aningen bitter till en början. Relativt lätt och endimensionell. Äpplen, äppelskal och citrus.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2015-2019

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar