Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 november 2019

2002 Leclerc Briant Cuvée Divine

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

19 augusti 2019 (hemma)



Korken på den här visade sig vara en riktigt seg rackare som till slut gick av på mitten, varpå jag fick plocka fram korkskruven för att få ut eländet…

Doften är fantastisk och även smakmässigt presterar den fortfarande mycket bra, men den börjar kännas något trött. Den här flaskan är klart svagare än den jag drack 2016. Möjligen handlar det om flaskvariation (läs otur), men jag ser den här flaskan som ännu ett tecken på att (gamla) Leclerc Briants champagner inte verkar tåla särskilt lång lagring!

Doft: Mogen, komplex och något söt doft med inslag av bokna äpplen, rostat bröd, apelsin, anis, viol, bensin, honung och nötkräm.

Smak: Mogen, frisk, något kryddig och aningen bitter (till en början). Mogna äpplen, apelsin, lime, limeskal och hasselnötter. Påtaglig årgångstypisk syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2014-2018

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar