Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 20 oktober 2019

De Sousa Cuvée Mycorhize

(100 % chardonnay)

7 juli 2019 (hemma)



Det grekiska ordet mykorrhiza beskriver samspelet mellan svamptrådar och en växts rötter när dessa lever i symbios med varandra. Genom att de underjordiska svamptrådarna tränger in i exempelvis en vinrankas rötter, hjälper svampen vinrankan att ta upp vatten och viktiga mineralämnen ur jorden. 

Druvorna till denna champagne kommer från en liten odlingslott i Avize med gamla stockar som sköts av Charlotte de Sousa, dotter till Erick. Champagnen är fatjäst och produceras i 1212 flaskor per år. Den här utgåvan har 2012-bas och flaskan blev degorgerad i mars 2016.

Det här är en väldigt bra champagne, som sannolikt kommer att bli ännu lite bättre efter några års ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar med viss utveckling som följd, där grapefruktstonerna från dag ett ersätts av lime.

Doft: Kraftfull, komplex, brödig och något oxiderad doft med viss fatkaraktär. Inslag av krita, brioche, gräddkola, lakrits, persika, gruyère och lite örter.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad. Vit persika, grapefrukt och lime.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar