Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 10 oktober 2019

De Sousa Brut Réserve

(100 % chardonnay)

20 juni 2019 (hemma)



Jag har varit dålig på att skriva om De Sousa på bloggen, men det får det bli ändring på nu! Det är en riktigt bra producent från Avize. Det lilla familjeägda huset leds av Erick, som tog över verksamheten 1988 när han var endast 25 år gammal. Hans farfar, Manuel De Sousa, invandrade från Portugal för att hitta arbete, men dog när han var 29. En av Manuels fyra söner, Antoine, gifte sig med Zoémie Bonville och lärde sig att odla druvor. Efter två år som krigsfånge i Tyskland kom han tillbaka till Avize och grundade De Sousa, en verksamhet som sonen Erick utvecklat och expanderat på ett förtjänstfullt sätt. Idag äger man tio hektar odlingar, varav 70 % är planterade med chardonnay – primärt i grand cru-byarna Avize, Oger, Cramant och Le Mesnil-sur-Oger. Man har husstatus och utöver skörden från de egna odlingarna köper man druvor från ytterligare två hektar, vilket innebär att man sammanlagt har tolv hektar till sitt förfogande. 1999 började man ställa om till ett biodynamiskt arbetssätt, 2010 blev man ekologiskt certifierade och 2013 biodynamiskt certifierade. 2004 startade man Zoémie De Sousa som ett slags undermärke och under denna etikett släpper man bl a prestigecuvéen Umami. Inklusive denna del av verksamheten producerar man idag lite mer än 100 000 flaskor per år.



Brut Réserve är en av husets årgångslösa champagner och den görs på chardonnay från Avize, Oger, Cramant och Le Mesnil-sur-Oger. Den här utgåvan har 2008 som basårgång och flaskan blev degorgerad i november 2012, vilket gör att den hunnit få sex och ett halvt år på korken när jag korkar upp den.

Det här är en mycket bra champagne! Trots den långa lagringen efter degorgering är den fortfarande förhållandevis ung och den känns torrare än vad dosagen på 7 g/l indikerar. Flaskan dricks över två dagar. Den är något oförlöst första kvällen, men öppnar upp sig dagen efter.

Doft: Något utvecklad, något oxiderad, något gräddig och komplex doft med inslag av mogna röda äpplen, krut, kumquat, bröd, gräddkola och kaffe. Senare uppstår lite blommiga toner.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och något utvecklad. Röda äpplen och torr citrus med en ton av honung. Hög syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar