Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 oktober 2019

2015 Aurélien Lurquin 100 % Meunier Les Crayères du Levant

(100 % pinot meunier)

8 juli 2019 (Julie i Malmö)



Aurélien Lurquin är helt klart ett av de mest intressanta namnen i Champagne för närvarande. Den unge odlaren satte igång sin verksamhet 2007 och började producera champagne så sent som 2013. Han äger 2,3 hektar i Romery, men merparten av druvorna säljs till Leclerc-Briant och den totala produktionen av hans egna viner uppgår till endast 2000 flaskor per år. En stor del av dessa är dessutom stilla viner. Han gör två champagner idag, en på 100 % chardonnay och så denna druvrena meunier. Jag har tidigare druckit 2013, som var den första årgången av denna champagne.

Champagnen är vinifierad och lagrad på ekfat i elva månader. Flaskan blev degorgerad i juli 2018 efter 22 månaders vila på jästen. Gjord utan dosage. Den totala produktionen uppgick till 579 flaskor. 



Den är så klart fortfarande ung, men redan otroligt bra! Den underbara doften är klart komplex medan smaken är mer finstämd och något ciderlik. Blint hade jag gissat att den var klart chardonnaydominerad! Det skulle vara kul att få möjlighet att prova den igen om fem år.

Doft: Underbar! Komplex, blommig, bärig och parfymerad doft med viss sötma. Inslag av jäst, blåbär, kompost, äpplen, tvål, lakrits, mandlar, kex och örter.

Smak: Mycket torr, frisk och något fruktig smak med fin koncentration. Något ciderlik. Blandade äpplen och citron.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2024-2030

Flaskan dracks på fina Julie i Malmö:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar