Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 19 oktober 2019

2010 Marie-Courtin Concordance

(100 % pinot noir)

25 juni 2019 (Tranan i Stockholm)



Concordance från Marie-Courtin görs utan tillsats av svavel och precis som odlarens öviga champagner även utan dosage. Druvorna kommer från Dominique Moreaus odling på 2,5 hektar, belägen strax utanför hembyn Polisot i Aube. För övrigt endast några få minuters bilfärd från Cédric Bouchard, vars La Haute Lemblé 2010 jag dricker parallellt med denna champagne!

Dominique Moreaus champagner är alltid baserade på en enda årgång, även om de är officiellt årgångslösa. Aktuell årgång och degorgeringsdatum framkommer av en ingraverad kod längst ner på varje flaska. I det här fallet hittar jag ”C10 D0113 ND”, vilket i klarspråk innebär Concordance 2010, degorgerad januari 2013 och utan dosage (non dosage).



Det här är en mycket bra champagne, men det känns som en relativt svag årgång. Doften bjuder på en fin komplexitet, men smaken är något endimensionell.

En irriterande snuva påverkar mitt omdöme och gör att man möjligen ska känna viss skepsis mot dessa noter!

Doft: Utvecklad och komplex doft av röda äpplen, lite körsbär, hallon, kex, jasmin, hallonbåtar, och hallon/lakritsskallar.

Smak: Frisk och mycket torr. Relativt endimensionell. Vattniga gröna äpplen, torr citron och grapefrukt.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2019-2023

Jag har tidigare druckit årgång 2012 av denna champagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar