Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 september 2019

André Clouet Un jour de 1911…

(100 % pinot noir)

11 maj 2019 (hemma)



Un jour de 1911… är en årgångslös prestigechampagne från André Clouet i Bouzy. Namnet på champagnen är en hyllning till André Clouet, morfar till Jean-François Clouet som leder huset idag, och till hur man gjorde sina champagner för 100 år sedan. Champagnen pryds av en likadan etikett som man hade 1911 och den produceras i 1911 flaskor per utgåva (den görs inte varje år). Den levereras dessutom inrullad i halm, precis som man gjorde förr i tiden för att skydda flaskorna under transport!

Druvorna till champagnen kommer från Clouets tio bästa vingårdslägen i hembyn Bouzy och den är delvis jäst på fat från Sauternes, Den här utgåvan, som för övrigt är den 55:e sedan starten, har 2008 som basår, vilket innebär att hälften av vinet kommer från detta år och resten är reservviner från en solera (bestående av viner från ett tiotal årgångar). Flaskan blev degorgerad i oktober 2016. Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i november 2016.

Det här är en mycket bra champagne, men den känns fortfarande ung och oförlöst. Flaskan dricks över två dagar, med viss utveckling som följd. Jag tänker mig att den behöver åtminstone fyra års ytterligare lagring för att komma till sin rätt.

Doft: Brödig och aningen oxiderad doft med inslag av grapefrukt, rågbröd och rostade pinjenötter. På andra dagen känns den något fruktig och mer utvecklad.

Smak: Fruktig och gräddig smak med fin koncentration. Gul stenfrukt, pinjenötter och gula äpplen. Dag två är den mer utvecklad.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2023-2030





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar