Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 20 augusti 2019

Bernard Hatté et Fils Rosé

(50 % pinot noir, 30 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

4 maj 2019 (kontoret)



Ingen provning utan bonusflaskor! Efter två inledande aperitifer och nio andra champagner dukas det upp en bonusflight bestående av fem roséchampagner. Det här är den första av dessa flaskor.

Bernard Hatté et Fils är en odlare med säte i grand cru-byn Verzenay. Familjefirman grundades 1952 när Louis Hatté, som tidigare arbetat på Louis Roederer under många år, började producera sin egen champagne. Familjen ägde redan några vingårdar, men i likhet med de flesta odlare hade man under alla år sålt skörden till de stora champagnehusen. Louis köpte ytterligare odlingar, sonen Bernard blev snabbt delaktig i verksamheten och tog småningom över ansvaret och märket Hatté började etablera sig på marknaden. 1986 gick Bernard bort alldeles för tidigt och hans son Christophe, då endast 25 år gammal, tog över med hjälp av sin mamma Christiane och sin fru Carolle. Han började därefter göra champagne under etiketten Bernard Hatté et Fils.

Denna årgångslösa rosé görs med hjälp av blandningsmetoden, där vinets rosa färg kommer från att man tillsätter röd pinot noir (ca 10 %). Jag vet inte vilka årgångar den är baserad på, men mitt intryck är att den hunnit lagras en tid. Det är en mycket trevlig och framförallt väldigt charmig roséchampagne!

Doft: Bärig och något kryddig. Inslag av jordgubbar, blodapelsin, hallon och lite blod.

Smak: Bärig, väldigt charmig och relativt lätt smak med viss sötma. Hallon och andra röda bär.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2017-2021

Provningens fem roséchampagner med, som synes, klart varierande färgsättning:



Baserat på respektive vins färg skulle man kunna tro att glas ett och fem är gjorda med hjälp av blandning och två och fyra med saignéemetoden. Man vad ska man säga om glas tre, med sin artificiella ljusrosa ton?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar