Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 augusti 2019

Bérêche & Fils Brut Réserve

(35 % chardonnay, 35 % pinot meunier, 30 % pinot noir)

4 maj 2019 (kontoret)



Standardcuvéen från Bérêche presterar alltid riktigt bra! Som jag skrivit i tidigare inlägg om den här champagnen är det få standardchampagner som når upp till samma nivå. Den här utgåvan har 2016 som basårgång (70 %) med tillägg av reservviner från en s k réserve perpétuelle-blandning (30 %). Flaskan blev degorgerad så sent som i december 2018 och dosagen uppgår till 7 g/l. Köpt från Vin & Natur via privatimport på Systembolaget.

Den här flaskan dricks som första aperitif inför en riktig mastodontprovning. Den är mycket bra redan idag, men kommer helt klart att vinna på fem års lagring.

Doft: Blommig, fruktig och parfymerad doft med inslag av jäst, päron, citrus, några vita blommor och lite bivax.

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av päron, stenig mineral och citrus. Fortfarande ung.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2024-2029

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar