Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 augusti 2019

1995 Blanc des Millénaires

(100 % chardonnay)

4 maj 2019 (kontoret)



Den ordinarie delen av vår provning (BYOB) avslutas med ännu en prestigechampagne: Blanc des Millénaires 1995 från Charles Heidsieck.

Det här är den tredje gången jag dricker den här champagnen på kort tid. Det som slår mig är hur den skiljer sig åt från gång till gång, sannolikt beroende på olika degorgeringsdatum, men att den alltid är fantastisk! Den här gången känns den förhållandevis ung och det handlar sannolikt om en mycket sent degorgerad flaska, som hade mått bra av ett par års ytterligare lagring. Med det sagt: man mår absolut bra av att dricka den redan idag!

Doft: Utvecklad och komplex doft med inslag av citron, räkor, gula äpplen, honung och lite tropisk frukt.

Smak: Utvecklad (men förhållandevis ung) och koncentrerad smak av grillad citron, gula äpplen och tropisk frukt.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2022-2028

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar