Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 juli 2019

JM Sélèque Solessence Rosé

(45 % chardonnay, 40 % pinot meunier, 15 % pinot noir)

24 mars 2019 (hos Henrik)



Jean-Marc Sélèques Solessence Rosé är delvis fatjäst och görs på en blandning av chardonnay, pinot meunier och pinot noir från sju olika byar. Medan de flesta roséchampagner får sin rosa färg antingen genom maceration (där färgen kommer från druvornas skal efter pressningen) eller blandning (där man tillsätter rött vin till det vita basvinet), är den här champagnen ett resultat av en kombination av de båda metoderna. En fjärdedel av meunierdruvorna har fått macerera samtidigt som man tillsatt fem procent röd pinot noir till den slutgiltiga blandningen. Merparten (60 %) av druvorna kommer från basåret 2016 och 40 % utgörs av reservvin från tidigare årgångar. Flaskan blev degorgerad i juli 2018 och dosagen uppgår till 3 g/l.

Det här är en trevlig och läskande roséchampagne. Möjligen förmedlar den mer vårkänslor än komplexitet – men det är ju inget fel på vårkänslor! Det är tveklöst ett välgjort vin, som dessutom bör vinna på några års lagring, men inte den största champagneupplevelsen.

Champagnen dracks vid en provning (BYOB), där den hade det ganska tufft i jämförelse med övriga flaskor. Den var även månadens vin på vinforumet finewines.se i mars, en kul aktivitet där forumets medlemmar dricker samma vin och delar med sig av sina omdömen.

Doft: Till en början något laktiska toner och ganska mycket jäst. Därefter tydligt bärig. Inslag av hallon (men närmare hallongodis än naturliga sådana), smultron och blodapelsin.

Smak: Frisk, torr, något bärig och relativt lätt smak av hallonsoda kryddad med röda vinbär, smultron och blodapelsin.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar