Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 juli 2019

2006 André Clouet Dream Vintage

(100 % chardonnay)

2 maj 2019 (hemma)



Efter att ha druckit Dream Vintage 2005 ett par dagar tidigare känns det rimligt att öppna den här. Den är mycket bra direkt i glaset, men i likhet med 2005:an ”dör” den sedan en aning. Den tappar i intensitet och känns plötsligt lite fadd och trött.

Min sammanlagda bedömning blir trots allt att det här är en mycket bra champagne, snäppet vassare än 2005:an. Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i maj 2017.

Doft: Utvecklad, kryddig och komplex doft med viss sälta. Inslag av gräddkola, mentol, lakrits, pinjenötter, smör, citron och röda äpplen. Långt senare även en svag ton av lök.

Smak: Utvecklad, fruktig, torr och något eldig. Vit persika, citrus och vattniga röda äpplen.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2019-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar