Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 juli 2019

2004 Agrapart Minéral

(100 % chardonnay)

12 april 2019 (hemma)



Minéral, den på pappret enklaste av Agraparts tre årgångsviner, görs på chardonnay från gamla stockar i de närliggande vingårdarna Le Champ Bouton i Avize och Les Bionnes i Cramant. Den här flaskan, med den gamla etiketten, blev degorgerad i mars 2010. Dosagen uppgår till 5 g/l.

Jag har druckit den här årgången en gång tidigare, i maj 2016, från en flaska som blev degorgerad i september 2011. Då var den mycket lovande. Idag, från en flaska med fyra och ett halvt års längre lagring ”på korken”, är det här är en fantastisk champagne! Den har underbart komplex doft och en perfekt utvecklad smak.

Doft: Utvecklad, komplex, brödig, kryddig och fruktig med tydligt laktiska toner till en början. Senare brända toner. Inslag av yoghurt, jäst, surdegsbröd, gräddkola, salmiak, honungsmelon, persika och tvål.

Smak: Utvecklad, diskret fruktig och mycket torr smak av honungsmelon, mineral, salmiak och apelsin.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2017-2023

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar av Minéral:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar