Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 juli 2019

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires

(100 % chardonnay)

24 mars 2019 (hos Henrik)



Charles Heidsiecks prestigechampagne görs på chardonnay från Oger, Le Mesnil-sur-Oger, Avize, Cramant och Vertus.

Den här serverades blint vid en provning (BYOB) i mars. Det är en fantastisk champagne – precis som jag konstaterat tidigare – men den gick inte alls att känna igen den här gången. Trots att jag drack den bara två månader tidigare och att jag direkt kände att det handlade om en ren chardonnay lyckades jag inte gissa vad som fanns i glaset. Den här flaskan kändes både yngre och klart annorlunda, vilket sannolikt beror på att det var en senare degorgerad flaska. Det visar hur stor betydelse degorgeringsdatumet har för hur en champagne beter sig och hur man upplever den. Dessvärre bryr sig producenten inte om att skriva ut degorgeringsdatum för den här champagnen, trots att faskorna bevisligen har degorgerats vid olika tillfällen och dessutom under en lång period. 

Doft: Utvecklad, komplex och fruktig doft. Efter hand tydligt rostade toner. Inslag av räkor, ostkant, smör, gummi, kaffe, mogna gula äpplen, tobak, rostat bröd, lite popcorn och honung.

Smak: Utvecklad, frisk och torr – men ändå med viss sötma. Persika, mogna gula äpplen och söt citron.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2019-2025

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar