Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 juni 2019

Jacques Selosse Brut

(100 % chardonnay)

1 mars 2019 (hemma)



Det här är föregångaren till dagens Initial, d v s producentens instegsvin. Den bygger på druvor från tre årgångar och har en dosage kring 5 g/l, d v s är snarare extra brut än brut i praktiken. Den här flaskan blev degorgerad i november 2004, vilket därmed innebär att champagnen hunnit få mer än fjorton års lagring på korken! Det betyder också att den gissningsvis är baserad på årgångarna 2000, 1999 och 1998.

Champagnen dricks under två dagar. Den är fantastisk – väldigt dynamisk och otroligt god! Den börjar dock kännas aningen trött och känslan är att den presterade ännu bättre för ett par år sedan. Det hindrar den inte från att fullständigt sopa banan med den förvisso unga Le Bout du Clos som jag öppnade dagen innan och delvis dricker parallellt.

Doft: Fantastisk! Mogen, parfymerad, komplex och oxiderad doft med tydlig sötma. Inslag av cantaloupe, bokna äpplen, smörkola, röda vingummin och lakrits. Dag två dyker det även upp kex och tydligt knäckiga toner.

Smak: Mogen, frisk, koncentrerad och något kryddig smak av mogna äpplen, citrus och lakrits (den där mjuka finska sorten med citron i mitten).

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2011-2017



Mina intryck av Initial (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar