Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 13 juni 2019

2010 Val’ Frison Lalore

(100 % chardonnay)

7 mars 2019 (hemma)



Välrenommerade Valérie Frison har sin hemvist i Ville-sur-Arce i Côte des Bar. Här tog hon över familjens odlingar 1997 och med dessa även traditionen att sälja samtliga druvor. Efter en inspirerande resa till Alsace 2003 började hon, tillsammans med sin dåvarande make Thierry de Marne, ställa om till ett ekologiskt jordbruk. År 2007, i samband med att de blev certifierade, började de, med hjälp av Bertrand Gautherot på Vouette & Sorbée och i hans lokaler, producera sin egen champagne under varumärket Demarne-Frison. Av familjens sex hektar odlingar var 2,5 hektar kontrakterade till det lokala kooperativet och lika mycket till Duval-Leroy, varför endast druvor från ett enda hektar fanns tillgängliga till den egna produktionen. Under premiäråret räckte denna skörd till totalt 4 000 flaskor av de båda champagnerna Goustan och Lalore. Året efter hade Gautherot platsbrist och ingen möjlighet att hjälpa dem, så då kunde de dessvärre inte göra någon champagne, men från och med 2009 fick de tillgång till en egen produktionsanläggning och kunde så småningom utöka verksamheten. Paret skiljde sig några år senare och sedan februari 2013 är det Valérie som ensam leder verksamheten – under namnet Val’ Frison.

Valéries sex hektar är till 93 % planterade med pinot noir och 7 % chardonnay. Sedan kontraktet med Duval-Leroy löpt ut, från och med skörden 2013, uppgår den egna produktionen till 15 000 flaskor per år, i dagsläget fördelat på de tre champagnerna Goustan, Lalore och Portlandia. Samtliga får sin första jäsning på gamla ekfat och görs utan dosage. Alla tre är i praktiken rena årgångsviner – aktuell skörd anges på baksidan av varje flaska – men får för kort lagring på jästfällningen för att kunna årgångsklassas. Tidigare har Valérie Frison även gjort roséchampagnen Elion samt Chut Libre; den senare med klart annorlunda etikett.

Lalore görs på chardonnay från vingården Les Côtannes, som ligger sydost om hembyn Ville-sur-Arce. Det här är utgåvan från 2010, som blev degorgerad i november 2012. Flaskan köpt på Skål i Köpenhamn i december 2018.



Det här är mycket bra! Det är lite lätt oxiderat och blommigt och jag får faktiskt lite Selosse-vibbar.

Doft: Utvecklad, komplex och något oxiderad doft med diskreta fattoner. Inslag av gröna äpplen, vita blommor, jäst, ljust bröd, mango, lakrits, kex, mjölkchoklad och grön banan. Jag sparar en del av flaskan som jag öppnar två dagar senare. Då har det uppstått tydligt laktiska toner med inslag av filmjölk.

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr smak med fin koncentration. Gröna äpplen, citrus, en aning gräddkola samt gul stenfrukt. Bra balans mellan syra och frukt!

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2019-2024

Jag hade förmånen att få träffa Valérie på Fri Vin 2018 i Köpenhamn. I samband med det fick jag även smaka de aktuella årgångarna av Goustan (2014), Lalore (2015) och Portlandia (2014).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar