Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 maj 2019

Nowack La Tuilerie

(100 % chardonnay)

15 februari 2019 (hemma)




Flavien Nowack är en ambitiös ung vinmakare med hemvist i Vandières, en by i Vallée de la Marne i den västra delen av Champagne. Parallellt med att fortsätta producera firmans traditionella champagner har Flavien successivt ställt om familjens odlingar och konverterat till ett ekologiskt arbetssätt med fokus på att producera rena vingårdschampagner, d v s viner där alla druvor kommer från samma vingård. I likhet med många andra ekologiska och biodynamiska producenter innebär det att han lägger merparten av sitt arbete bland vinrankorna och satsar på så lite påverkan som möjligt i källaren (ingen filtrering, ingen klarning, ingen malolaktisk jäsning och mycket låg dosage). Detta dedikerade arbete har resulterat i champagnerna Les Bauchets (gjord på pinot noir), La Fontinette (pinot meunier) och La Tuilerie (chardonnay).

La Tuilerie görs alltså på chardonnay från vingården med samma namn, belägen strax väster om Vandières i ett sydvästsluttande läge. Den här utgåvan är helt och hållet baserad på druvor från 2013 och delvis fatjäst (1/3 av vinet). Flaskan blev degorgerad i januari 2018 och dosagen uppgår till 2 g/l. Jag köpte den här champagnen via Fanwine i december 2018.

Jag har hört mycket gott om Flavien Nowacks champagner det senaste året så det är verkligen kul att äntligen få prova en av dem! Den här har en härlig doft som lovar gott för framtiden, men det är fortfarande en ung champagne som behöver lagras för att komma till sin rätt. Icke desto mindre en mycket trevlig upplevelse redan idag och ytterligare ett tecken på den höga kvalitén på chardonnay från årgången 2013!

Doft: Komplex, brödig och blommig. Efter hand något rostade toner. Inslag av jäst, brioche, citron, kex, vita blommor, lite smörkola, grönt te och gröna äpplen.

Smak: Frisk och mycket torr; oerhört ren, men samtidigt ung och något endimensionell. Citron, persika och gröna äpplen. Påtaglig syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2024-2029

En liten kul detalj är att man på etiketten lyfter fram att Vandières är en by som klassas som autre cru, d v s att den varken är premier cru- eller grand cru-klassad. Det är nog första gången jag ser det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar