Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 30 maj 2019

2004 Jacquesson Dizy – Corne Bautray

(100 % chardonnay)

21 februari 2019 (hemma)



Dizy – Corne Bautray är en av Jacquessons årgångsbetecknade vingårdschampagner. Den görs på chardonnay från gamla stockar som är planterade i ett sydvästsluttande läge mellan Dizy och Aÿ. Champagnen är fatjäst, ofiltrerad och gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i februari 2013.

Det här är helt klart en mycket bra champagne, men den känns fortfarande förhållandevis ung och oförlöst! Jag skulle säga att den behöver minst tre års ytterligare lagring för att vakna till liv på allvar.

Dracks i en provning tillsammans med Bonnaire Prestige 1998 och J. de Telmont Héritage 1976. Tre champagner i tre helt olika stadier av mognad!

Doft: Utvecklad, komplex, något parfymerad, lite blommig och efter hand tydligt brödig doft. Inslag av gröna äpplen, hö, hasselnötter, smör, gröna vingummin, kex och mörk choklad.

Smak: Frisk och mycket torr. Ren och snygg, men samtidigt ung, oförlöst och relativt stram. Gröna äpplen och gröna vingummin.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Jag har tidigare druckit årgång 2000 av denna champagne. Aktuell årgång idag är 2008.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar