Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 23 april 2019

2002 Dehours Les Genevraux Œnotheque

(100 % pinot meunier)

19 januari 2019 (hemma)



Les Genevraux är ännu en av de vingårdsbetecknade champagnerna från Dehours. Den görs på pinot meunier som planterades 1979. Den här flaskan blev rebelliskt nog degorgerad redan i april 2006. Eftersom den buteljerades i maj 2003 missade man därmed precis kravet på 36 månaders flasklagring på jästen för att champagnen ska få årgångsbetecknas – något man uppenbarligen inte brytt sig särskilt mycket om!

Den här œnotheque-märkta flaskan köpte jag i december 2018; den såldes i ett tvåpack tillsammans med systervinet Brisefer Œnotheque 2002.

Den har en härlig doft, men smakmässigt känns den faktiskt lite trött idag. Detta till trots är den fortfarande mycket bra och helt klart min favorit av de båda champagnerna!

Doft: Utvecklad, komplex, bärig, blommig och kryddig doft med inslag av hyacint, blåbär, aprikos, apelsin, krita, vitpeppar, honung, smör och lakrits.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr smak av skogsbär och aprikos. Känns balanserad, men samtidigt lite trött.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2013-2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar