Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 april 2019

2002 Ayala Millésime

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

10 januari 2019 (hemma)



Den här flaskan köpte jag vid ett besök på Ayala i Aÿ i september 2013. Den blev degorgerad i februari 2012.

Champagnen dricks vid fyra tillfällen under en femdagarsperiod, vilket visar sig vara ett bra upplägg i det här fallet. Den har en fin doft direkt när jag korkar upp, men smakmässigt känns den klart bångstyrig och ofärdig till en början. Ett dygn senare börjar den öppna upp sig en aning, men det är först på femte dagen som den lugnat ner sig! Då har den förvisso också hunnit tappa en del i intensitet.

Slutsats 1: Sju år på korken är uppenbarligen inte tillräckligt. Den behöver lagras längre!

Slutsats 2: Känns din 2002:a ung och vresig? Korka igen flaskan och stoppa in den i kylen några dagar!

Doft: Utvecklad, fruktig, komplex och något oxiderad. Inslag av jäst, persika och ananas. Dagen efter: tydliga inslag av kräftspad. Tredje dagen: rostad brioche. Femte dagen: röda äpplen.

Smak: Syrlig, fruktig och torr; knuten och vresig. Efter längre tids luftning: persika, gula äpplen, citron och grapefrukt. Senare uppstår tydliga toner av sherry (fino). Ännu senare: kräftstjärtar. Först på femte dagen känns den balanserad och då är den också klart bäst, även om den hunnit tappa en del i intensitet. Hög 2002-typisk syra.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2021-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar