Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 1 april 2019

1996 Salon

(100 % chardonnay)

28 december 2018 (hemma)



Fyra ord: Som väntat helt fantastisk!

Det här är den femte flaskan från en låda som jag köpte på Systembolaget i november 2007. Jag väntade sju år innan jag öppnade den första och idag, ytterligare fyra år senare, kan jag konstatera att vi sannolikt fortfarande inte kommit in i det optimala drickfönstret. Det har dock inte hindrat champagnen från att ha varit en närmast magisk upplevelse under flera års tid. Det här är stort! Betyget är möjligen i snålaste laget, men känslan är att den här flaskan inte riktigt når upp till min minnesbild av de båda senaste flaskorna.

Doft: Kraftfull, utvecklad, komplex och kryddig doft med tydligt rostade toner. Inslag av gräddkola, smör, honung, lemoncurd, kex, kaffe, knäck, gula blommor, saffran, vitpeppar och honungsmelon.

Smak: Stor, utvecklad och frisk smak av gul stenfrukt, gräddkola och honungsmelon. Fantastisk intensitet och underbar längd!

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2020-2040

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar