Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 9 april 2019

1995 Dom Pérignon

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

31 december 2018 (hemma)



Den här flaskan köpte jag i en butik i Köpenhamn i november 2006. Nu dricks den tillsammans med Dom Pérignon Rosé 1995 och en mer passande parhäst är så klart svår att finna!

Den är ytterst trögstartad och behöver lång kontakt med luft för att vakna till liv. När den väl gör det är det också tydligt att den är strået vassare än sitt rosa systervin. Och slutsatsen blir att det är en underbar champagne som känns härligt vital!

Doft: Utvecklad, komplex och gräddig. Inslag av smör, nougat, hasselnötter, kex, röda äpplen, röda vingummin, lite kaffe, aprikos, gräddkola och räkskal.

Smak: Utvecklad, torr och komplex. Gula äpplen, salmiak, mogen citrus och honungsmelon. Fin koncentration.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2015-2025

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Årets båda nyårschampagner:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar