Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 26 april 2019

1985 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

23 januari 2019 (hemma)



Ett ettårskalas ska givetvis firas med stil. Och det finns få sätt som är bättre än att fira med en mogen flaska Comtes de Champagne! Den här 85:an har förvisso sett sina bästa dagar – för si så där fyra fem år sedan – men bjuder ändå på en fantastisk champagneupplevelse! Trots få och väldigt långsamma bubblor ger den fortfarande mycket kärlek.

Doft: Mogen, komplex, söt och oxiderad doft med viss sälta. Tydliga toner av sherry och Pommac. Inslag av bokna äpplen, honung, gräddkola, hasselnötter, rågbröd och rostad brioche.

Smak: Mogen, koncentrerad, komplex, frisk, något söt, något eldig och sherrylik smak. Bokna äpplen, torkade äpplen, mogen citron, russin, persika och hasselnötter. Oändligt lång och torr eftersmak med inslag av calvados och tydlig alkoholhetta.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2005-2015

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar