Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 mars 2019

Damien Hugot Brut Rosé

(93 % chardonnay, 7 % pinot noir)

25 november 2017 (hemma)



Damien Hugots årgångslösa roséchampagne görs med hjälp av blandning. Ett vitt vin av chardonnay berikas helt enkelt med en del rött vin av pinot noir. Den här utgåvan har 2013 som basårgång för det vita vinet medan det röda vinet är gjort på druvor från 2011. Flaskan blev degorgerad i oktober 2016 och dosagen uppgår till 7 g/l.

Det här är en trevlig champagne, men den är inte lika bra som sitt vita systervin som jag skrev om igår.

Doft: Bärig och något kryddig doft med inslag av hallon, blodapelsin, jordgubbar och svartpeppar.

Smak: Frisk och bärig. Hallon, blodapelsin, körsbär, blodgrape och slutligen väldigt mycket jordgubbar!

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2021-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar