Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 mars 2019

Damien Hugot Brut Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

15 december 2018 (hemma)



Magnum – visst borde man alltid dricka sin champagne på magnum! Bortsett från det härliga formatet ståtar den här utgåvan av Hugots standardchampagne med 2008-bas; 75 % av vinet är från den stora årgången och 25 % är reservvin från 2007. Druvorna kommer från grand cru-byarna Chouilly (2/3) och Cramant (1/3). Flaskan blev degorgerad i juni 2015 och champagnen har därmed hunnit få lite mer än tre och ett halvt år på korken idag. Dosagen uppgår till 7 g/l.

Det här är en jättebra champagne! Men trots att basårgången är 2008, att den dricks från magnum och att den hunnit få viss lagring sticker den inte nämnvärt ut jämfört med de båda andra versioner jag druckit av denna champagne (se nedan). Ska jag vara kritisk har den inte den wow-faktor man förknippar med årgången 2008. Men det är egentligen helt onödig kritik eftersom det snarare handlar om mina höga förväntningar (på årgången) än tillkortakommanden från champagnen. Och den kan sannolikt växa med ett par års ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar, med viss positiv utveckling som följd. 

Den här flaskan köpte jag på Systembolaget (beställningssortimentet) i augusti 2016. Just nu finns det ingen tillgänglig champagne från Damien Hugot på SB, men enligt säkra källor dyker det upp nya flaskor i beställningssortimentet inom kort!

Doft: Utvecklad, komplex, gräddig och något kryddig doft med inslag av mogna päron, krut, aprikos, honung, bröd, rosmarin och lakrits. Dagen efter hittar jag även gräddkola och härligt rostade toner.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av äppelpaj, päron och mogen citron. Märkbar dosage. Dagen efter är den något mer koncentrerad och bjuder på toner av aprikos.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2020-2025

Tidigare intryck av Brut Blanc de Blancs (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar