Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 28 mars 2019

2010 Diebolt-Vallois Millésime

(100 % chardonnay)

28 december 2018 (hemma)



Diebolts årgångschampagne görs på chardonnay från Cuis (60 %), Chouilly, Épernay och Cramant. Dosagen sägs enligt en gammal text på producentens hemsida uppgå till 6-8 g/l. Gissningsvis är det närmare sex än åtta idag. Min erfarenhet från tidigare årgångar är att det är en mycket välgjord champagne som givetvis vinner på lagring, men som brukar vara riktigt charmig redan som ung! Undantaget från denna regel har hittills varit 2008:an, som jag upplevde som väldigt ung och oväntat blek. 

Den här flaskan köpte jag vid ett besök på huset i juli 2017. Aktuell årgång idag är 2011.

Till en början känns den bara konstig, men efter en timme i glaset blir den mer balanserad. Då är den förvisso mycket bra, men fortfarande ung och oförlöst. Den kan mycket väl blomma ut till en riktigt fin årgång av denna champagne, men det är fortfarande för tidigt att säga. Baserat på dagsformen är den ännu blekare än den unga 2008:an och den svagaste årgången jag druckit från Diebolt. Det ska bli intressant att se hur Fleur de Passion 2010 presterar när jag får en chans att dricka den.

Doft: Klart skum till en början med tydliga inslag av disktrasa och gummi. Det blåser lyckligtvis bort och efter en stund bjuder den på fint gräddiga toner med inslag av vitt bröd, blandade äpplen, citron och krusbär.

Smak: Frisk, torr, något fruktig, men tämligen oförlöst. Gröna äpplen, citrus och körsbär.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2023-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar