Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 februari 2019

Taittinger Folies de la Marquetterie

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

1 december 2018 (Martin W:s kontor)



Château de la Marquetterie är ett slott beläget utanför Pierry, sydväst om Épernay. Slottet har varit i familjen Taittingers ägo sedan 1932 och används idag för representation. Folies de la Marquetterie görs på de druvor som odlas i vingården Les Folies på slottets marker. Champagnen, som är delvis fatjäst, får fem års lagring på jästfällningen innan degorgering. Dessvärre har jag ingen uppgift om vare sig dosage, degorgeringsdatum eller vilka årgångar den bygger på.

Det här är en trevlig champagne, men knappast särskilt märkvärdig! Kvalitetsmässigt skulle jag, i jämförelse med husets övriga årgångslösa champagner, placera den mellan standardcuvéen och Prélude, där den sistnämnda görs på en bättre råvara.

Champagnen dricks på en provning med tema Taittinger tillsammans med Brut Millésimé 2012 och Comtes de Champagne 2007. Flaskan köpt på Systembolaget i november 2018.

Doft: Komplex, parfymerad, söt, brödig och något nötig doft. Efter hand något rostade toner. Inslag av jäst, gummi, kex, mandlar, persika och lite honung.

Smak: Frisk och något bitter; torr men med en tydlig dosage. Grapefrukt, gula äpplen och tropisk frukt. Påtaglig syra,

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2021-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar