Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 februari 2019

2015 Clandestin Les Semblables

(100 % pinot noir)

24 november 2018 (hemma)



Clandestin är en av de mest spännande nya producenterna i Champagne. Bakom märket står Bertrand Gautherot från Vouette & Sorbée och hans svärson Benoit Doussot. Clandestin betyder hemlig eller underground och syftar på att druvorna till champagnerna kommer från länge förbisedda odlingar på västliga sluttningar utanför hembyn Buxières-sur-Arce. Här i Champagnes sydliga distrikt Aube har man tidigare föredragit de marker som vetter mot söder eller öster och som får betydligt mer sol.

Man producerar två olika champagner, Les Grandes Lignes som görs på 100 % chardonnay från vingården Sorbée och så denna blanc de noirs på druvor som köps in från fem olika odlare, som samtliga tillämpar ett ekologiskt arbetssätt. Båda champagnerna får sin första jäsning på gamla ekfat och görs utan dosage. 2015 är första årgången och den totala produktionen uppgår till 13 000 flaskor Les Semblables och 3 000 flaskor av Les Grandes Lignes.

Den här flaskan fanns med i Champagnelåda 5 från Vin & Natur, som jag köpte på Systembolaget i oktober 2018. Den degorgerades i september 2017.



Det här är en riktigt bra champagne redan idag! Doften är fantastisk, medan smaken fortfarande är ung och stram. Ger man den fem års lagring bör man bli rikligt belönad!

Doft: Generös, koncentrerad, fruktig, blommig och otroligt mångsidig doft med en tydlig sötma. Inslag av torkade aprikoser, hyacint, honung, tändstickor, morotsjuice, solmogna körsbär och jordgubbar.

Smak: Ung, stram, frisk, något bärig och toktorr smak med viss sälta. Mogna körsbär, röda äpplen och apelsin.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar