Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 27 februari 2019

2007 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

1 december 2018 (Martin W:s kontor)



Det är alltid en ynnest att få prova en ny årgång Comtes de Champagne! Samtidigt har jag ännu inte lyckats bli nära vän med årgången 2007 och det är därför med viss bävan som flaskan öppnas. Och för att komma till slutsatsen direkt: det här är den svagaste Comtes jag druckit. Det är rent objektivt en mycket bra champagne, så klart, men det känns som den här årgången än så länge saknar det där lilla extra som gjort Comtes de Champagne till en av mina favoritchampagner. Men det finns givetvis potential, det här är ett mycket ungt vin idag och jag är övertygad om att det kommer att växa i källaren! Och doften är härligt komplex redan idag.

Det här är den 35:e årgången av Comtes de Champagne. Druvorna till champagnen kommer från idel ädel grand cru: odlingar i Avize, Chouilly, Cramant, Mesnil-sur-Oger och Oger. Fem procent av vinet fick fyra månaders lagring på små ekfat. Dosagen uppgår till 9 g/l.

Champagnen dricks på en Taittingerprovning tillsammans med Folies de la Marquetterie och Brut Millésimé 2012. Flaskan köptes på Systembolaget i november 2018. Nästa årgång av Comtes de Champagne blir den stora 2008:an, som sannolikt släpps under våren 2019.

Doft: Komplex och något parfymerad doft. Efter hand tydligt rostade toner. Inslag av mineral, krut, mogna äpplen, popcorn, rostat bröd och smör.

Smak: Frisk och torr smak med viss sälta; aningen bitter till en början. Den är tydligt ung och relativt lätt. Krita, äpplen och citrus. Mycket lång och torr eftersmak. Dosagen är inte lika tydlig som den brukar vara, sannolikt på grund av den mycket höga syran.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2025-2032

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar