Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 februari 2019

1996 Louis Roederer Brut Millésime

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

4 november 2018 (hemma)



Det här är en fullständigt underbar champagne! Det är ingen överdrift att påstå att Louis Roederers ”vanliga” årgångschampagne är ett tämligen säkert kort – år efter år – men det blir nästan ett understatement när det handlar om årgången 1996. Den har sannolikt inte samma potentiella livslängd, men här och nu är den definitivt i nivå med Cristal 1996! Det säger en del om husets ”breda” kvalitetsfokus och det säger en hel del om årgångens kaliber.

Champagnen dricks i en Louis Roederer 1996-provning tillsammans med Blanc de Blancs 1996 och Rosé 1996. Trots den tuffa konkurrensen är det här helt klart provningen bästa vin!

Doft: Fantastisk! Utvecklad och gräddig. Ganska snart uppstår lätt bräda toner. Inslag av röda äpplen, fudge, gräddkola, farinsocker, kräftspad, grillad hummer, kaffe och lakrits.

Smak: Utvecklad, kraftfull och frisk smak av persika, persikoskal, skaldjur och gräddkola. Härlig årgångstypisk syra.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2014-2021

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar