Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 4 februari 2019

1996 Louis Roederer Rosé

(ca 65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

4 november 2018 (hemma)



Rosén är sista vinet i min lilla horisontalprovning av Louis Roederers champagner från 1996. Den är som väntat mycket bra – snudd på fantastisk om man ska vara ärlig – men även om jag upplever att vi dricker den i dess optimala drickfönster är den förhållandevis diskret och når inte upp till samma nivå av underbar intensitet och komplexitet som Millésime och Blanc de Blancs. Flaskan blev degorgerad 2007.

Doft: Utvecklad, något bärig och lätt pepprig doft med aningen animaliska toner. Inslag av hallon, smultron, röda äpplen, blodapelsin och en aning gräddkola. 

Smak: Utvecklad, frisk och något bärig smak av hallon, smultron och blodapelsin. Hög syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2021




Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Till sist, alla snyggingarna på samma bild:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar