Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 2 februari 2019

1996 Louis Roederer Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

4 november 2018 (hemma)



I början av november arrangerade jag en liten Louis Roederer 1996-provning tillsammans med några vinvänner. Vi provade de tre årgångsvinerna Blanc de Blancs, Vintage och Rosé.

Först ut: Blanc de Blancs 1996 (degorgerad 2007). Denna druvrena chardonnay är den av Louis Roederers årgångschampagner (inklusive Cristal) som produceras i minst antal flaskor och även den jag druckit minst av.

Den här är fantastisk och känns perfekt drickmogen idag!

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och gräddig. Efter hand tydligt rostade toner. Inslag av mogen gul frukt, mogen citron, nagellack, gräddkola, kaffe, vanilj, Bounty, honung och katrinplommon.

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och koncentrerad smak av mogna gröna äpplen, honung, passionsfrukt och syrligt godis (minus det söta). Hög syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2015-2022

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar