Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 februari 2019

1996 Bruno Paillard Assemblage

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

4 november 2018 (hemma)



Det här är den sjätte och sista flaskan från en låda som jag köpte på Systembolaget 2007. Dessvärre visar den upp tydliga trötthetssymptom med väldigt svaga bubblor som tydligaste kännetecken. Jag hoppas dock att det snarare beror på flaskvariation än att champagnen redan skulle vara på väg ner. Spanar man in mina tidigare intryck av denna champagne (se nedan) kan man förvisso misstänka det sistnämnda… Det här är under alla omständigheter (fortfarande) en fantastisk champagne! Degorgerad i oktober 2006.

Flaskan dracks på en provning (BYOB) där tre 96:or från Louis Roederer stod i centrum, men där deltagarna dessutom tog med sig var sin flaska som serverades blint. Det här var mitt bidrag.

Doft: Underbar, mogen, komplex och något rökig doft med inslag av bokna äpplen, mango, honungsmelon, gräddkola, lite petroleum, smör, lakrits, krut, tobak och mandelmassa. 

Smak: Mogen, frisk och koncentrerad smak av mogna äpplen, citrus, svamp och lite smör.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2022

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar av Bruno Paillard Assemblage:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar