Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 januari 2019

Pertois-Lebrun Exaltation

(100 % chardonnay)

20 oktober 2018 (hemma)



Pertois-Lebrun är en intressant odlare med hemvist i Cramant. Firman grundades 1955 av Paul Pertois och Françoise Lebrun. I slutet av 90-talet tog Odile, en av deras döttrar, över ledningen av verksamheten och därefter har även två av hennes systersöner, Clément och Antoine, engagerat sig i familjefirman. Man odlar uteslutande chardonnay och äger sammanlagt nio hektar i de fem grand cru-byarna Cramant, Le Mesnil-sur-Oger, Chouilly, Oiry och Oger. Ett hållbart arbetssätt tillämpas, vilket bl a innebär att de inte använder sig av några kemiska bekämpningsmedel. Sortimentet består för närvarande av fem olika champagner, inklusive toppvinet Le Fond du Bateau. Man tillämpar malolaktisk jäsning och samtliga champagner buteljeras med låg dosage, 1-5 g/l.

Exaltation är den mest ambitiösa av odlarens tre årgångslösa champagner (de båda övriga är Instant Brut och Nuances). Den görs på druvor från Chouilly, Le Mesnil-sur-Oger och Oger och får sin första jäsning på ståltank. Den här utgåvan är baserad på 2008 års skörd (80 %) med tillägg av reservviner från tidigare år. Flaskan blev degorgerad i juni 2016 efter nästan sju år på jästfällningen. Dosage på 5 g/l.

Det här är en mycket bra champagne! Den känns relativt utvecklad redan idag, men kommer sannolikt att vinna på två-tre års ytterligare lagring.

Den här flaskan köpte jag på Les Caves du Forum i Reims i juli 2017. Pertois-Lebrun importeras till Sverige av Conveija som även representerar Bergeronneau-Marion och Bernard Tornay på den svenska marknaden. Den Exaltation som finns tillgänglig på Systembolaget (beställningssortimentet) i dagsläget har 2012 som basår.

Doft: Stor, komplex och utvecklad doft med inslag av gräddkola, bokna äpplen, mandelmassa, lakrits och kex.

Smak: Frisk, något utvecklad och tydligt torr – men ändå med viss sötma. Kanderade äpplen, citron, apelsin och apelsinskal.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar